Tips voor het optimaliseren van je conversieratio
Heb jij al eens gehoord van de conversieratio van een website? Deze ratio wordt gedefinieerd als het percentage bezoekers dat een vooraf bepaalde handeling uitvoert op de website. Zo’n handeling kan de aankoop van een product zijn, maar bijvoorbeeld ook het aanmelden voor de nieuwsbrief. Immers, een nieuwsbrief is een goede kans om een potentiële klant later nog eens terug te laten keren op je website. Mogelijk koopt deze op dat moment alsnog wat in je webwinkel.
Er zijn verschillende manieren waarop je de conversieratio van een website kunt verbeteren. In dit artikel vind je een aantal handige tips, die hier goed bij van pas komen. Toch liever een specialist inschakelen? Vraag aan Marco Bouman wat de mogelijkheden zijn!
Tip 1: spreek de doelgroep van je bedrijf aan
Een belangrijke eerste stap is uitzoeken of je bezoekers ontvangt, die ook daadwerkelijk interesse hebben in je product of dienst. Wanneer blijkt dat bezoekers je website al na een paar seconden weer verlaten, is de kans groot dat je website niet op de juiste zoekwoorden gevonden wordt. Het loont om een zoekwoordenonderzoek uit te (laten) voeren, waarbij je kijkt hoe je website scoort op de voor jou belangrijkste zoekwoorden. Verbeter je posities op deze zoekwoorden om je conversieratio te kunnen verbeteren.
Tip 2: definieer een actie per pagina
Je las al dat het belangrijk is om bezoekers van je website aan te zetten tot het uitvoeren van een handeling. Definieer om deze reden een duidelijke actie per pagina. Waar moet een bezoeker aangezet worden tot het kopen van een product? Waar wil je een bezoeker een offerte op laten vragen? Door dit soort belangrijke punten voor conversie optimalisatie aan te pakken verhoog je de conversieratio op je website.
Tip 3: werk met duidelijke CTA buttons
Het aanzetten tot het uitvoeren van een handeling noemt men ook wel een call to action. Gebruik op iedere pagina tenminste een of twee CTA buttons. De buttons moeten opvallen, om te voorkomen dat een bezoeker deze oproep tot het uitvoeren van een handeling mist. Zorg er daarbij voor, dat de buttons niet allebei onderaan de pagina geplaatst worden. Zet een button wat hoger, de ander onderaan. Niet iedereen zal de volledige tekst op een pagina lezen.